Kun Suomeen kohdistuva matkailu tuplataan - tältä näyttää SuomiAreenan matkailupäivä

SuomiAreena 2025

|

( Päivitetty 12.06.2025 )

10.06.2025

Matkailupäivän mahdollistavat: Finavia, Finnair, MaRa ry, Suomen matkailualan liitto SMAL, S-ryhmä, Viking Line, Visit Finland, VR
Suomi on saari, mutta niin on myös Iso-Britannia, Islanti ja Singapore. Maantieteellinen sijainti ei määritä tulevaisuuttamme – sen tekevät valinnat. Suomeen suuntautuvan matkailun tuplaaminen on täysin mahdollista. Se edellyttää pitkäjänteistä ja laaja-alaista yhteistyötä niin politiikan, elinkeinoelämän, liikenteen kuin kulttuurinkin saralla. Kyse ei ole ainoastaan matkailusta, vaan Suomen elinvoimasta, työpaikoista, investoinneista ja kansainvälisestä näkyvyydestä. SuomiAreenan matkailupäivässä puhutaan matkailusta elinkeinona, kasvun ja kestävyyden yhteensovittamisesta sekä siitä, millainen kuva Suomesta syntyy niille, jotka ensin katsovat meitä ulkopuolelta ja palaavat takaisin kerta toisensa jälkeen.
SuomiAreenan matkailupäivän juontavat Matti Rönkä ja Merja Mähkä.
Matkailupäivän ohjelma torstaina 26.6. SuomiAreenan Paviljongissa

11.00 Näin matkailu Suomeen tuplataan

Suomeen suuntautuva matkailu on osa elinvoimaa, talouskasvua ja kansainvälistä saavutettavuutta. Se tuo työtä, investointeja ja tunnettuutta koko maahan – mutta sen koko potentiaali on vielä hyödyntämättä. Miten matkailu saadaan nykyistä vahvemmin mukaan kansalliseen kasvuajatteluun ja viennin keihäänkärjeksi? Keskustelussa eri toimialojen edustajat yhdistävät näkökulmansa ja etsivät keinoja, joilla Suomeen suuntautuva matkailu voidaan kaksinkertaistaa. Miten luodaan strateginen suunta, joka kokoaa toimijat, kasvattaa kilpailukykyä ja rakentaa kestävää kasvua?
Alustuspuheenvuoro:
  • Kristiina Hietasaari, johtaja, Visit Finland

Näin matkailu Suomeen tuplataan –toimialat yhdistävä keskustelu:
  • Jenni Suomela, globaalista myynnistä vastaava johtaja, Finnair

  • Petri Vuori, myynti- ja reittikehityksestä vastaava johtaja, Finavia

  • Juha Kivelä, toimitusjohtaja, Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO), S-ryhmä

  • Timo Lappi, MaRa ry:n toimitusjohtaja

12.00 Puoluerajat ylittävää matkailunedistämistä

Suomen matkailun kasvupotentiaali on merkittävä – ja sen hyödyntäminen vaatii puoluerajat ylittävää, pitkäjänteistä yhteistyötä. Maantieteellinen sijainti ei määritä tulevaisuuttamme, vaan teot, joilla rakennamme Suomesta entistä vetovoimaisemman, saavutettavamman ja vastuullisemman matkailumaan. Keskustelussa päätöksentekijät pohtivat, miten matkailua voidaan edistää osana elinvoimaa ja kilpailukykyä, kestävää kasvua ja kansainvälistä näkyvyyttä.
Miten varmistamme, että matkailu tunnistetaan entistä vahvemmin osaksi Suomen kasvua, työllisyyttä ja kansainvälistä menestystä?
Keskustelun päätteeksi matkailun ja elinkeinoelämän edustajat antavat kommenttinsa keskustelun näkökannoista ja tuovat esiin, millaisia tekoja kenttä odottaa matkailun kestävän kasvun tueksi.
Puoluerajat ylittävää matkailunedistämistä -paneeli:
  • Karoliina Partanen, kansanedustaja, kokoomus

  • Minja Koskela, kansanedustaja, vasemmistoliitto

  • Mikkel Näkkäläjärvi, puoluesihteeri, SDP

  • Jouni Ovaska, kansanedustaja, keskusta

Kommenttipuheenvuorot:
Timo Saranpää, puheenjohtaja, SMAL
Wilhelm Hård af Segerstad, Senior Vice President, Viking Line
Antti Karjalainen, myynti- ja hinnoittelujohtaja, VR

14.00 – Suomi mainittu – näin meitä maailmalla myydään

Miten Suomesta on maailmalla kerrottu ennen – ja miten meistä pitäisi puhua nyt, jotta yhä useampi valitsee Suomen matkakohteekseen? Kolmessa temaattisessa haastattelukierroksessa pureudutaan Suomen matkailumarkkinoinnin kehitykseen menneisyydestä nykypäivään ja tulevaisuuteen. Keskustelussa tarkastellaan, miten muuttuvat trendit – kuten vastuullisuus, luontomatkailun suosio, turvallisuuden korostuminen ja digitaaliset kanavat – voivat tehdä Suomesta entistä kiinnostavamman vaihtoehdon. Samalla pohditaan, miten haasteet, kuten saavutettavuus ja kova kansainvälinen kilpailu, vaikuttavat matkailuhalukkuuteen ja Suomen näkyvyyteen maailmalla. Miten Suomi voi rakentaa houkuttelevaa ja kestävää mielikuvaa, joka saa matkailijat palaamaan yhä uudelleen?
  • Minna Tuorila, kaupallinen johtaja, Viking Line

  • Kristiina Hietasaari, johtaja, Visit Finland

  • (keskustelijat täydentyvät)

15.00 – Maailman kestävin matkailukaupunki Helsinki – kestävin matkailumaa Suomi?

Helsinki saavutti tavoitteensa olla maailman kestävin matkailukaupunki vuonna 2024. Miten tämä onnistui ja miltä näyttäisi Suomi, joka on maailman kestävin matkailumaa? Mitä se edellyttää matkailun kehittämiseltä niin matkailukohteissa kuin koko Suomessa? Keskustelussa pureudutaan siihen, miten vastuullisuus näkyy teoissa, jotka houkuttelevat matkailijoita ja tukevat samalla asukkaiden viihtyvyyttä sekä ilmasto- ja luontotavoitteita. Miten Suomi voi profiloitua kestävyyden edelläkävijänä kansainvälisesti – ja samalla kasvattaa matkailun roolia?
  • Mika Tuhkanen, puheenjohtaja, MaRa ry

  • Antti Karjalainen, myynti- ja hinnoittelujohtaja Antti Karjalainen, VR

  • Jessica Diktonius, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finavia

  • Nina Vesterinen, matkailupäällikkö, Helsingin kaupunki

  • Helena Egan, Planet Egan Ltd, entinen TripAdvisorin globaali johtaja

16.00 – Suomi eri linssien läpi – tätä emme kotimaastamme ymmärrä

Miltä Suomi näyttää niiden silmin, jotka Suomeen saapuvat tai ylipäätänsä katsovat maatamme eri tavalla kuin muut. Matkailukohde, josta luulimme tietävämme kaiken, näyttäytyy terävämmin, kun joku kykenee sanoittamaan sen uudella tavalla. Näissä haastatteluissa kuulemme, mikä Suomessa hämmästyttää, ihastuttaa tai ihmetyttää, kun katselukulma vaihtuu.
Suomi suurlähettilään silmin: Fernando Fernández‑Arias Minuesa, Espanjan suurlähettiläs Suomessa
Mikä tekee Suomesta kiinnostavan diplomaatille, entä espanjalaiselle? Mitä suurlähettiläs on oppinut Suomesta, suomalaisista ja siitä, miten me viestimme itsestämme maailmalle? Ja miksi täällä on niin vähän kahviloita auki iltaisin?
Suomi tutkijan silmin: Janne Saarikivi, kielitieteilijä
Saarikivi tutkii suomalaisuutta kielen, historian ja kulttuuristen mielikuvien kautta. Miltä näyttää maa, joka ei aina itsekään ymmärrä omaa tarinaansa – ja miksi ulkopuolinen näkökulma voi auttaa meitä kertomaan se paremmin myös muille?
Suomi matkailulobbarin silmin: Heli Mäki‑Fränti, toimitusjohtaja, Suomen matkailualan liitto, SMAL
Heli Mäki-Fränti tietää, miltä Suomi näyttää matkailijan silmin. Miksi toiset maat onnistuvat myymään itsensä maailmalle helpommin – ja mitä meidän pitäisi ymmärtää omasta maabrändistämme, jos haluamme houkutella vieraita palaamaan yhä uudelleen?

17.00-17.30 Päivän päätös: Mihin suuntaan maailma liikkuu – ja mitä se tarkoittaa Suomen matkailulle?

Matkailun kehitykseen vaikuttavat yhä enemmän kansainväliset jännitteet, ilmastokriisi, muuttuvat arjen ja työn rakenteet sekä geopoliittiset asetelmat. Mitkä globaalit trendit haastavat juuri nyt Suomeen suuntautuvaa matkailua – ja mitkä taas voivat tukea sen kasvua?
Päätöskeskustelussa tunnistetaan ne avaintekijät, joihin Suomen on reagoitava nyt. Kyse ei ole vain siitä, miten Suomi myy itsensä maailmalle, vaan myös siitä, mihin kaikkeen Suomi maailmassa tällä hetkellä kytkeytyy. Millä toimilla Suomi voi vastata kansainvälisiin kehityskulkuihin, jotka määrittävät matkailun mahdollisuuksia tulevina vuosina?
  • Jaana Matikainen, matkailukaupan johtaja, S-ryhmä

  • Sami Lahdensuo, yhteiskuntasuhdejohtaja, Finnair

Kuva: Visit Finland, Mikko Huotari
Postiosoite
Konepajankuja 700510 Helsinki